کشف خرس و ۴۷۴ پرنده قاچاق از داخل خودروی سمند آغاز فرایند انتخاب بازنشستگان و مستمری‌بگیران نمونه متهم به ۴۶ فقره سرقت پلاک خانه در مشهد دستگیر شد (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) واژگونی قایق در ولایت ننگرهار افغانستان ۲۰ قربانی گرفت ویدئو | لحظه دستگیری سارق خودرو توسط مردم در تبریز افزایش آموزش‌های مهارتی به ساکنان حاشیه شهر در خراسان‌رضوی والدین هلی کوپتری و  فرزندان گلخانه‌ای چه ویژگی‌های دارند؟ یک‌سوم دانش‌آموزان خراسان‌رضوی زیر پوشش برنامه‌های اوقات فراغت قرار می‌گیرند خبر خوش رئیس سازمان برنامه و بودجه: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در حال اجراست؛ معوقات پرداخت می‌شود (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) ماجرای پیک‌موتوری که گرفتار سارق موتورسیکلت در مشهد شد افزایش جمعیت، نیازمند کاهشی شدن طلاق است کشف مزرعه ارز دیجیتال در مشهد (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) «معلم بلاگری» از تهدید تا فرصت اعلام ممنوعیت‌های ترافیکی روز زیارتی امام‌رضا(ع) در مشهد(۱۲ خرداد ۱۴۰۳) وجود ۱۲۳ ساختمان ناایمن در مشهد
سرخط خبرها

«میرزا ملااحمد اُف» ایران‌شناس برجسته تاجیکستانی درگذشت

  • کد خبر: ۱۴۷۴۱۶
  • ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶
«میرزا ملااحمد اُف» ایران‌شناس برجسته تاجیکستانی درگذشت
میرزا ملا احمداُف از پژوهشگران و اساتید برجسته ایران‌شناسی تاجیکستان در ‌۷۵سالگی درگذشت.

به گزارش شهرآرانیوز، میرزا ملا احمداُف عضو آکادمی علوم و اتحادیه نویسندگان تاجیکستان بود و سال‌ها ریاست انجمن دوستی تاجیکستان و ایران را بر‌عهده داشت و امروز در آرامستان «سر آسیا» در شهر دوشنبه به خاک سپرده شد.

میرزا ملا احمداف در سال ۱۹۶۹ از بخش خاورشناسی دانشگاه ملی تاجیکستان فارغ‌التحصیل شد و تا سال ۱۹۹۹ در انستیتوی زبان و ادبیات و خاورشناسی و میراث خطی ابوعبدالله رودکی در فرهنگستان علوم تاجیکستان، در زمینه‌های ایران‌شناسی، هندشناسی و تاریخ ادبیات کار می‌کرد. ملا احمداف در بیش از ۲۰ سال اخیر در آکادمی علوم تاجیکستان مسوول بخش علم و سازمان‌دهی و معاون دبیر ارشد علمی این آکادمی بود.

از این ادیب برجسته فارسی‌زبان بیش‌از ۴۵۰اثر برجامانده و بیش از ۳۰ کتاب او درباره شاعران و نویسندگان معاصر و قدیم پارسی‌زبان است؛ البته احمداف در پژوهش و بررسی آثار رودکی تخصص داشت. با این‌حال او درباره دیگر شاعران پارسی‌زبان مثل خیام، فردوسی، ناصرخسرو، مولوی، لاهوتی، فرخی سیستانی، فروغی بسطامی، قاآنی شیرازی و شهریار هم کتاب نوشته و تحقیق کرده است.

از سوی دیگر او با کتاب‌های یاد یار مهربان (تهران، ۱۳۸۰)، خوبان پارسی‌گوی (تهران، ۱۳۸۲)، اندرز‌های رودکی (تهران، ۱۳۸۷) و صدای آسیا (۱۳۹۱)، خواننده ایرانی را هم با آثار شاعران معروف تاجیک آشنا کرد.

میرزا ملا احمداف یکی از مؤلفان «تاریخ ادبیات ایران در قرن‌های ۱۹ و ۲۰» (مسکو، ۱۹۹۹) بود و آثارش در مسکو، تهران، واشنگتن، باکو، مشهد، کراچی، کابل و تاشکند به طبع رسیده‌اند.

او عضو هیئت تحریریه مجله «رودکی» (تهران)، فصلنامه علمی‌پژوهشی پژوهشنامه تاریخ و مجله مؤسسه فرهنگی اکو (تهران) بود و مقاله‌های بسیاری در نشریه‌های معتبر ادبی و پژوهشی ایران منتشر کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->